:

Waarom gaat het niet goed met KLM?

Riley van der Mast
Riley van der Mast
2025-06-02 12:32:56
Count answers: 6
Maar ook de hoge kosten bij KLM hadden vorig jaar impact op de financiën van het concern. Zo zakte het operationele resultaat met ruim een derde tot 416 miljoen euro. Volgens KLM-topvrouw Marjan Rintel zijn de kostenbesparingen bij het Nederlandse deel van de luchtvaartmaatschappij noodzakelijk. "Aan de ene kant zitten wij nog niet op de volledige honderd procent capaciteit op onze langeafstandsvluchten. Als je daar 10 procent mist, mis je ook 10 procent van de inkomsten", zei Rintel vanochtend in de uitzending van RTL Z. "Aan de andere kant zien wij de kosten oplopen. Zo stijgen de loonkosten sneller dan in de ons omringende landen." Ook wijt Rintel de problemen aan de gevolgen van geopolitieke spanningen en onzekerheden in de wereld.
Juliette Knuf
Juliette Knuf
2025-06-02 11:11:28
Count answers: 6
KLM moet een aantal vluchten annuleren omdat de onderhoudsprocedure voor zeven Boeing 787-toestellen niet op de juiste manier is gevolgd door de luchtvaartmaatschappij. Het gaat om het onderhoud aan een onderdeel dat gebruikt wordt tijdens het tanken van het vliegtuig. "Hoewel dit onderdeel identiek is aan dat van de Boeing 777, waarvoor de procedure wel correct is, geldt voor de 787-modellen een andere instructie. KLM heeft daarom besloten de onderhoudswerkzaamheden aan de zeven betrokken 787-toestellen zo snel mogelijk volgens de correcte voorschriften uit te voeren", aldus de maatschappij.
Elif Soekhoe
Elif Soekhoe
2025-06-02 10:10:38
Count answers: 2
Volgens president-directeur Marjan Rintel staat KLM, ondanks de groei van de omzet, er niet goed voor: "Net als veel andere luchtvaartmaatschappijen heeft KLM last van hoge kosten en tekorten aan medewerkers en materieel. Onze vliegtuigen zitten vol, maar onze capaciteit is nog steeds niet terug op het niveau van voor corona."
Maryam van de Pol
Maryam van de Pol
2025-06-02 08:53:25
Count answers: 6
KLM kampt met hoge personeelskosten, tekorten aan technische medewerkers en piloten, vliegtuigen die niet allemaal inzetbaar zijn, lange levertijden van onderdelen en niet-optimaal gevulde vliegtuigen. Forse salarisverhogingen nu probleem De onderneming kwam in de twee jaar na de coronaperiode regelmatig in het nieuws met forse salarisverhogingen, voor met name het vliegend personeel. Maar ook het grondpersoneel wist in 2023 een verhoging van 14 procent af te dwingen. Eind vorig jaar becijferde RTL Nieuws dat de loonkosten met 275 miljoen euro stijgen door de nieuwe cao. “Dit is een moeilijke boodschap, maar essentieel voor de toekomst van KLM”, aldus directeur Marjan Rintel in een persbericht. Als onderdeel van de nu noodzakelijke kostenbesparingen is de verhuizing van het verouderde hoofdkantoor in Amstelveen naar nieuwe kantoren op Schiphol opnieuw uitgesteld. Staatsagent dr Jeroen Kremers, in 2020 door het kabinet aangesteld toen KLM miljarden aan staatssteun ontving vanwege de coronacrisis, waarschuwde keer op keer voor de financiële malaise die nu zichtbaar wordt. Ook het ingeschakelde advieskantoor PA Consulting benoemde twijfels over hoe structureel de reorganisatieplannen van KLM destijds waren. “De arbeidskosten zitten namelijk zo weer op het oude niveau”, meldde het kantoor. Met vooruitziende blik voorspelde PA Consulting toen dat “additionele besparing” nodig zal zijn in 2025 om de eis van 15 procent structurele verlaging van de beïnvloedbare kosten te garanderen en daarmee de toekomst van het bedrijf. Directeur Rintel moet als een haas in het komende halfjaar naarstig op zoek naar extra bezuinigingen en meer inkomsten om uit het financiële dal te komen. Er wordt op dit moment immers helemaal niets verdiend aan al die vluchten, terwijl de kosten steeds verder oplopen en de beurskoers simultaan ongekende dieptes induikt. Hard en koud saneren lijkt één van de weinige mogelijkheden. Hopelijk houdt de directie dan ook het achterhaalde hubmodel eens tegen het licht, waarbij buitenlanders met spotgoedkope tarieven worden verleid tot een extra overstap op Schiphol. Want ook al die omvliegbonussen kosten handenvol geld.