:

Waarom is de terugvlucht langer?

Jayda Yavuz
Jayda Yavuz
2025-05-23 07:39:11
Count answers: 4
Doordat er op grote hoogte een straalstroom heerst die altijd in westelijke richting blaast vlieg je bij transatlantische vluchten in westelijke richting sneller dan in oostelijke richting. Het heeft te maken met de omstandigheden van de wind waarin gevlogen wordt. Zo zal je met vluchten richting Zuid Amerika te maken hebben met de zgn 'jetstream', waarbij je ahw meevliegt met de stroming van de wind. Dat verkort de reistijd. Op dezelfde route maar dan in omgekeerde richting heb je daar geen profijt van, dus duurt die vlucht iets langer. Wind mee of tegen kan veel verschil maken. Soms echt dik een uur. hangt af van de afstand en de windsnelheid.
Zara Evers
Zara Evers
2025-05-23 07:26:19
Count answers: 5
De vliegtijd naar het oosten is vaak korter dan naar het westen omdat de piloot zogeheten jet streams benut, die het vliegtuig wind mee geven. De windsnelheden daarin variëren van 100 tot 400 km/h. De wind heeft een grote invloed op de reistijd, vooral in de polaire straalstroom. In 2020 schaafde een Boeing 747 twee uur van de normale reistijd van New York naar Londen af omdat de polaire straalstroom zo krachtig was. De reis duurde slechts vier uur en 56 minuten, een record voor een passagiersvliegtuig op de route – de oude Concorde niet meegerekend.
Norah Neuzerling
Norah Neuzerling
2025-05-23 06:53:59
Count answers: 6
De voornaamste factor die dit tijdsverschil veroorzaakt is niet de draaiing van de aarde, hetgeen menigeen denkt, maar de zogenaamde jetstream of straalstroom. De straalstroom, die voor een aanzienlijk tijdsverschil zorgt, heerst altijd op een hoogte variërend tussen de negen en tien kilometer en blaast in oostelijke richting. Vliegtuigen op onder andere de route Amsterdam – Bangkok v.v. vliegen op een hoogte van ongeveer tien kilometer. Een hoogte waarop ook de genoemde straalstroom heerst. De piloot zal enkele graden willen afwijken om op de stroom mee te liften om zodoende ook brandstof te kunnen besparen. Begrijpelijk zal men op bepaalde routes ook trachten de straalstroom te ontwijken.
Job van den Hoek
Job van den Hoek
2025-05-23 06:30:45
Count answers: 3
Bijvoorbeeld, vliegtuigen in de noordelijke hemisfeer volgen in westelijke richting doorgaans de kortste route langs of over het arctisch gebied. Maar eenzelfde intercontinentale vlucht volgt in oostelijke richting een veel zuidelijkere route omdat deze dan kan profiteren van gunstige luchtstromen. Verschillende factoren zijn hierop van invloed, onder meer de windrichting- en snelheid, het type vliegtuig en de gekozen route. De daadwerkelijk gerealiseerde vliegafstand kan van vlucht tot vlucht verschillen. De vliegtijd door meer factoren bepaald wordt dan alleen de geografische afstand. De vliegafstand wordt ook vaak uitgedrukt in het aantal kilometers tussen start- en landingsplaats. Dit is echter niet juist. Een vlucht moet ook rekening houden met weercondities, luchtstromen en brandstofverbruik. Normaal gesproken volgt een vliegtuig de kortste afstand in kilometers tussen start- en landingsplaats om de vluchtafstand te minimaliseren. Voor lange afstandsvluchten volgt deze de kortste route via een grootcirkel. De volgende indeling worden veel gebruikt om vliegafstanden te groeperen. De precieze indeling is echter niet officieel vastgelegd.
Rosalie de Boer
Rosalie de Boer
2025-05-23 06:10:23
Count answers: 4
Omdat vliegtuigen in de lucht met de aarde naar het oosten worden getrokken, kost het meer tijd om naar het westen te gaan. Zie het als een soort lopen tegen de wind in. De rotatie van de aarde is sneller op de evenaar omdat dit het breedste punt ter wereld is. De straalstromen hebben de neiging om zich in een golvend patroon van west naar oost te verplaatsen, geholpen door de rotatie van de aarde.
Boaz Güler
Boaz Güler
2025-05-23 05:44:17
Count answers: 5
De heenvlucht van Europa naar Noord-Amerika is bijvoorbeeld vaak van langere duur dan de terugvlucht. De vluchten van Europa naar Noord-Amerika vliegen door 'gewone' lucht; ze proberen dus om de jetstream heen te vliegen. Op de terugweg richting Europa is het juist gunstig om in de 'jet stream' te zitten, aangezien dit je tijd, kerosine en dus geld bespaart; zo profiteert de piloot dus van de straalstromen.
Zoë Yilmaz
Zoë Yilmaz
2025-05-23 04:12:08
Count answers: 4
Ik ga zo vliegen van Heathrow naar Haneda, de vlucht naar Haneda duurt naar verluidt 13 uur en 50 minuten, terwijl de terugvlucht van Haneda naar Heathrow 14 uur en 55 minuten zou duren. Ik hoorde sommigen zeggen dat het komt omdat we tijdens de terugvlucht aan de andere kant van de aarde vliegen, maar dan is mijn tweede vraag: waarom zouden we dat doen? Of komt het gewoon door de luchtstromen die in een andere richting gaan?