:

Waarom is vliegen naar het oosten sneller?

Tycho de Gruijl
Tycho de Gruijl
2025-05-23 01:53:24
Count answers: 5
Het is hetzelfde als lopen in een rijdende trein. Als ik naar voren loop met 5 km/u terwijl de trein rijdt, en ik passeer mijn vriend Peter die uit het raam zit te kijken, dan loop ik Peter voorbij met 5 km/u. Peter, die stilzit, beweegt met 130 km/u ten opzichte van de koe in de wei naast het spoor. En ik beweeg met 135 km/u ten opzichte van de koe in de wei. Het enige dat voor mij telt is mijn snelheid ten opzichte van de aarde, en die is in beide gevallen 5 km/u. Zou ik _naast_ het spoor lopen, dan kan ik nooit van de achterkant van de rijdende trein naar de voorkant komen, omdat die trein sneller is dan ik. Maar loop ik _in_ de trein, dan is dat geen probleem. Zou het vliegtuig _naast_ de aarde kunnen vliegen, dan zou het inderdaad te traag zijn om de aarde bij te houden. Maar omdat het vliegtuig _in_ de atmosfeer vliegt, is dat geen probleem. Net als met mij _in_ de trein i.p.v. naast de trein. Zoals elders staat, beweegt de aarde aan de evenaar met 1667 km/u. Dat is in oostelijke richting. Als ik op de evenaar naar het oosten loop, is mijn totale snelheid 1672 km/u; keer ik om zodat ik naar het westen loop, dan is mijn snelheid 1662 km/u.
Ryan de Haas
Ryan de Haas
2025-05-23 01:37:19
Count answers: 4
Vliegen naar het oosten is sneller omdat je dan met de heersende winden mee vliegt. Vliegen naar het westen is vliegen tegen de heersende winden, zoals de straalstromen of jetstreams. De luchtlagen waar jouw vliegtuig in vliegt draaien net zo hard als de aarde zelf mee om de aardas, zodat er qua rotatie netto geen effect is. De wind maakt het verschil in snelheid.
Vigo van Schweinfurt
Vigo van Schweinfurt
2025-05-23 00:52:14
Count answers: 7
De vliegtijd naar het oosten is vaak korter dan naar het westen omdat de piloot zogeheten jet streams benut, die het vliegtuig wind mee geven. De straalstromen gaan oostwaarts om de aarde in vier gordels, twee op elk halfrond. De windsnelheden daarin variƫren van 100 tot 400 km/h. Als de reis van Europa naar Thailand via het Midden-Oosten gaat, kan de piloot soms meeliften op beide straalstromen op het noordelijk halfrond. De wind heeft een grote invloed op de reistijd, vooral in de polaire straalstroom.