:

Wat zijn de problemen met budgetmaatschappijen?

Giovanni Abdi
Giovanni Abdi
2025-05-23 15:20:15
Count answers: 5
De marges zijn heel erg klein. De gemiddelde winst per ticket is minder dan een tientje. En dat is bij de low-budget maatschappijen zoals Ryanair en Easyjet nog minder. Men concurreert elkaar gewoon dood. Een extra vliegtuig inzetten betekent een heleboel stoelen erbij. En dan krijg je overcapaciteit, want dan moet je de prijzen van de vliegtickets verlagen om je vliegtuig vol te krijgen. Reizigers willen weg wanneer zij dat willen. Als je als maatschappij maar één keer per week naar de VS vliegt, dan gaat iedereen naar de concurrent, die elke dag vliegt. Maar het kan zomaar weer omslaan. Want het is afhankelijk van wat je kunt doen met de salarissen en met de brandstofprijs. De olievoorraad eindig is en dan krijg je weer discussies over brandstoftoeslagen of steun van de overheid. Toen de low-cost-maatschappijen begonnen kwamen er hele groepen mensen die nog nooit hadden gevlogen. Maar nu mensen het gewoon vinden om te vliegen, willen ze soms wel meer service. Geeft een andere maatschappij wat meer service, dan is er opeens heel weinig loyaliteit.
Lizzy Cornelissen
Lizzy Cornelissen
2025-05-23 15:06:12
Count answers: 3
De problemen bij luchtvaartmaatschappijen kennen diverse oorzaken. Vooral budgetmaatschappijen hadden te maken met verdienmodellen die niet werkten, felle concurrentie, slecht management en onverwachte kosten die leidden tot stilleggen van activiteiten of de verkoop van bezittingen. Hoge brandstofkosten, een reeks vertragingen in de zomer van 2018 en concurrentiedruk van prijsvechters leidden tot het faillissement van de maatschappij. Het bedrijf had naar eigen zeggen last van de gestegen brandstofkosten en de onzekerheid rondom de Brexit. Een van de vergissingen die ik maakte, die Wow maakte, in de afgelopen 18 maanden is dat we het lagekostenmodel verlieten. XL Airways was een chartermaatschappij voor vakantievluchten die in financiële problemen kwam en niet snel genoeg investeerders wist aan te trekken. Aigle Azur probeerde het in 2018 met een nieuwe strategie, nieuwe routes en nieuwe vliegtuigen, maar kwam uiteindelijk in financiële problemen. Adria verloor veel geld aan het begin van het millennium en de jaren na 2010 en was niet in staat om te herstellen, ondanks enkele reorganisaties. Thomas Cook ging failliet, nadat het faalde bij het vinden van financiering om schuldeisers tegemoet te komen. Iedereen die na die datum een vlucht heeft geboekt, krijgt z'n geld terug. AtlasGlobal sloot de deuren, na een mislukte reorganisatie en uitstel van vluchten.